måndag 22 februari 2010

visst behöver tjejer självkänsla för att få ligga!

Två saker snurrar i mitt huvud. En sak som jag själv vill förstå och en sak som jag önskar att fler killar skulle förstå.

Börjar med herrarna. Många killar verkar tro att raggning, flirt och sex är hur enkelt som helst för tjejer. De säger uttryckligen att vi bara behöver vara snygga och inte helt dumma i huvudet för att få ligga. Uppfyller vi de kraven är problemet ur världen.
Konstigt då att jag och så många andra helt grymma tjejer sitter och inte ligger. Jag kan vara hur vacker som helst, men om jag inte fattar det så spelar det ingen roll. Det vackraste ansiktet och den klokaste hjärnan är inte lika med flirt för alla tjejer om självkänslan saknas. Tro mig, been there done that! Så många fester och sociala sammanhang som jag spenderat sittandes i hörnet på en soffa och känt mig fulast och värdelösast i hela världen. När jag idag ser bilder på mig själv från den tiden ser jag att det knappast var fel på min kropp eller mina kläder. Däremot var det ett j*la fel på min självbild och jag minns exakt paniken och självhatet som bubblade i mitt bröst även om jag på bilderna faktiskt ler.

För vissa tjejer tar sig samma osäkerhet ett annat uttryck, nämligen ett bekräftelsesökande som leder till just ligg och tydligen är det detta killarna ser. Den där söta och blyga tjejen i hörnet, eller ibland mitt på dansgolvet, som inte fattade att hon var fantastisk, henne är det ingen som minns. Och att hon aldrig fick strula är ett problem som förminskats alldeles för länge.

Detta leder till fundering nummer 2. Det enda jag behöver förstå är att jag är underbar nog för att killar ska göra vad som helst för att få mig. Det finns och har funnits killar som slitit sitt hår för min skull men eftersom verkligheten måste passera min självbild har jag inte sett detta. En mängd bra killar har även passerat framför näsan på mig utan att se åt mig, och en mängd lika bra killar har inlett samtal och flirt med mig men uppenbarligen gett upp eller tappat intresset eftersom jag troligen inte förmådde ge så mycket mer än mitt söta ansikte tillbaka. Det är verkligen dags för mig att fatta hur bra jag är. Jag behöver inte göra något mer än att bara vara och tillåta mig själv att njuta av det! Påminner mig själv om detta så ofta jag bara kan. Med tanke på hur många gånger jag sagt negativa saker om mig själv till mig själv behöver jag fullkomligt dränkas i bekräftelse från mig själv.

Så alla bittra killar som tror att tjejer inte behöver självkänsla för att få strula, ni har fel! Jag är ett motbevis och det finns många, många fler. Problemet är bara att vi är så sjukt söta och underbara att ingen fattar hur vi känner oss eller att antalet strul kan räknas på en hand trots att det var år sedan vi fyllde 20.

Till Dig underbara tjej som inte fattat hur fin du är, säg efter mig: Jag är bra precis som jag är! Säg det till dig själv så ofta du kan och utöka gärna med fler stärkande meningar. Du är verkligen underbar vad än livet fått sig att tro!

2 kommentarer:

  1. Så sant :) Dock får inte alltid tjejer med självkänsla alltid ligga heller. Men det är ju en förusättning, precis som utseendet, och att vara normalfuntad.

    SvaraRadera
  2. Så sant :( Men en god självkänsla är som sagt en bra förutsättning för ligg och framförallt bra sådant :)

    SvaraRadera