onsdag 24 februari 2010

vad är skönhet?



Är kvinnlig skönhet nödvändigtvis lika med att vara smal, använda smink, raka armhålorna, ha långt välvårdat hår och tighta stuprörsjeans av senaste modellen?
Jag vill väldigt gärna svara nej på den frågan. Eller egentligen vill jag skrika NEJ! Feministen och den självständiga krigarprinsessan i mig går gärna ut i krig för att utseendet inte ska spela någon roll för om man ska bli älskad eller ej.

Men så inser jag att sanningen kanske kan ligga någonstans däremellan. Skönhet behöver inte vara ett förtryck där jag tvingas leva upp till sjuka ideal. Skönhet kanske kan handla om att göra det bästa av det utseende jag har, att uttrycka mig själv och vara stolt för den jag är?
Även om det finns starka ideal om hur både män och kvinnor bör se ut så är smaken när det kommer till marknivå olika. Det finns de som gillar guppande höfter och det finns de som älskar dreads så låt din potentiella partner får en chans att attraheras av dem :)

Frågar mig själv när jag känner mig vacker och hur jag kan ge energi till min nya sunda syn på skönhet. Vilka delar av mitt utseende är jag stolt över? Vilka delar skäms jag över för att någon lärt mig att de inte ser ut som de borde?

Det är en befrielse för krigarprinsessan i mig att kunna sänka garden och förstå att skönhet verkligen kommer inifrån mig. Jag ska ju bara vara mitt bästa jag och låta det synas. I helgen ska jag därför ge mig ut på BH-shopping...! hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar