tisdag 19 januari 2010

tabu att lära sig flirtteknik?

Det har spridit sig i min bekantskapskrets att jag pluggar flirt :) Reaktionerna är ganska blandade men kan grovt delas in i tre kategorier,
1. Kollegorna
De som förstår mig till fullo. De läser samma böcker som jag och vill gärna diskutera ämnet.
2. Skeptikerna
"Flirt är inget man lär sig det har man bara i sig" är deras vanligaste kommentar.
3. Blyger
Som bara skrattar och rodnar och inte vet vart de ska ta vägen...

Det är nr 2 jag har svårast att förstå.(nähä, verkligen?!) När de kommer med sitt prat om "naturlighet, medfött, vill inte spela spel.." säger jag bara döh! Varför skulle flirt vara något medfött när inget annat här i livet är det? Det finns kurser i studieteknik, simning, make up, matlagning osv osv. Varför är just flirtkonst tabu att studera och öppet erkänna att man inte känner sig trygg i?
Och kritiken att det skulle vara ett onaturligt spel? Här kan boken The Game/Spelet av Neil Strauss kanske vara en förklaring. The Game må vara just ett spel som följer vissa regler, men så fungerar det alltid när man lär sig något nytt. Med tiden integreras kunskaperna och blir "naturliga", de blir en del av dig och du glömmer varifrån du en gång lärde dig det. Flirtande utgör ingen som helst skillnad från kokkonst, styrketräning eller bilkörning, förutom att vissa vill förneka att det finns tekniker att lära sig. Tur den här bloggen finns va?! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar