måndag 18 januari 2010

attraktion vs relation

Henrik Fexeus skriver i sin senaste bok att attraktion måste komma före relation. Troligen är det något viktigare för tjejer att tänka på då en man bedömer en tjej på ungefär 0,1 sekunder. Killar går (enligt Fexeus som ju själv är man och borde veta) enbart på utseende när det handlar om flirt. Killar letar efter en tjej som signalerar hälsa och skönhet så att hans barn också får detta.
Tjejer går också efter utseende men är troligen något mer öppna för personen bakom då tjejer drivs av den undermedvetna viljan att hitta en bra man som kommer beskydda henne och hennes barn.

Så attraktion före relation! i alla fall om man är ute efter en kärleksrelation och inte en ny vän. Jag är himla bra på att skapa relationer, jag blir liksom vän med alla killar. Har alltid undrat varför? Nu när de verkligen känner mig och vet hur bra jag är, hur kan de då ha ögon för andra tjejer? Svaret är såklart att de vill ha mig som vän och inte riskera slarva bort vår finfina relation genom ett hångel. Det är logiskt om jag tänker efter...
Tyvärr har dock dessa relationer med tiden ändå dött då min intention inte varit vänskapsrelation utan snarare något med lite mer passion i :) Jag har sårats när de flirtat med andra tjejer och pratat med mig om sina hjärtebesvär! Jag har velat dö och sjunka genom jorden men har istället snällt lyssnat för att sedan i min ensamhet slita mitt hår av frustration! Hur kan de inte fatta att jag är bättre än de där tjejerna de tänker på?

Svaret kanske kan vara att attraktionen har fattats... Det tar feministen i mig emot att säga det men kanske får jag lägga politiken på hyllan och erkänna att evolutionen spelar en roll större än jag med min vilja kan ändra på.

Attraktion är alltså det som gäller. Kanske inget nytt för de flesta... :) Bara jag som trott och velat tro att en skarp hjärna är det som är viktigast... Det fina är att mitt slipade intellekt kommer att bli viktigt, men kanske ska det inte vara i fokus när det flirtas?! Prata ska jag framöver göra om saker som gör mig attraktivare. Skämta och skratta mer än grubbla över livets mening. Låter som en bra plan, tycker ni inte?

1 kommentar: